tiistai 12. toukokuuta 2009

Turvari-riita

Finavia ja SOL ovat vastanneet aikaansaamaansa meteliin julkaisemalla tiedotteet:

Finavian tiedote

SOL Palvelut Oy:n tiedote

Että siitä sitten vain hakemaan turvatarkastajaksi!

Finavian ja SOL:in tiedotteista opimme, että SOL Palvelut oli kustannustehokas ja että SOL Palveluiden katsottiin pystyvän vastaamaan alan vaatimuksiin luotettavasti. Ja asiakaspalvelukin on laadukasta.

Eli suomeksi molemmat tiedotteet vahvistavat sen, minkä kaikki toki tiesivätkin jo: raha ratkaisi. Kustannustehokkuus tarkoittaa suomeksi samaa kuin "halvin". Lisäksi tiedotteessa sanotaan jotain aika mielenkiintoista: SOL kertoo, että Finavia katsoi sen kykenevän toimeksiannon laatuvaatimuksiin. Jassoo. Näin komeat sanat eittämättä viittaavat siihen, että kokemusta ja osaamista löytyy. Kaltaiseni typerys tosin tahtoisi esittää tässä kohdassa kysymyksen: millä lentokentällä SOL on aiemmin tehnyt turvatarkastuksia?

Ja mitä asiakaspalveluun tulee niin, on olemassa asiakaspalvelua ja sitten on asiakaspalvelua. Asiakaspalvelu ei ole laadukasta, vaikka kuinka olisi hymyilty tarkastuspisteellä, jos koneeseen pääsee joku, jonka sinne kerta kaikkiaan ei kuuluisi päästä. Se, että lentokenttien turvamääräykset ovatkin nykyisin ylihysteerisiä, ei kuitenkaan muuta sitä tosiasiaan, että lentokoneen turvallisuuden varmistaminen ei ole mikään vitsi.

Jostain syystä Turvallisuusalan ammattiliitto ry ei kelpuuttanut näitä tiedotteita, vaan julkaisi omansa.

Huolimatta Finavian ja SOL:in suorastaan selventävistä tiedotteista, ilkeämielinen voisi yhä epäillä (niin kuin Turvakin näyttäisi), että koko hankkeen takaa löytyy yksi ainoa todellinen syy: lentoliikenteen turvallisuusalan työehtosopimuksen tuhoaminen. Koska onhan se melkoinen sattuma, että SOL astuu puikkoihin täsmälleen samana päivänä, jolloin vartiointialan TES:iin oli kirjattu turvatarkastajien palkankorotukset.

Se, mikä vain pahentaa huhumyllyä on se, että sen enempää SOL kuin Finaviakaan eivät ole suostuneet vastaamaan muutamaan yksinkertaiseen kysymykseen. Koko jupakka antaa erinomaisen kuvan suomalaisesta mentaliteetistä: noustaan perse edellä puuhun, vaikka se ei olisi edes pakko. Avoin tiedottaminen on yhä utopiaa, samoin kuin työntekijöiden kunnioittaminen. Koko soppaa ei olisi edes syntynyt, jos heti oli vastattu näihin yksinkertaisiin kysymyksiin: mitä TES:iä uusi toimija tulee käyttämään, miten vanhojen työntekijöiden siirtymisestä uuden toimijan palvelukseen aiotaan huolehtia ja mikä heidän asemansa uudessa firmassa tulee olemaan? Myöskään kilpailutuksen häviäjät eivät ansaitse puhtaita papereita: sen enempää Securitas Aviation, G4S kuin ISS Securitykaan eivät ole työntekijöidelleen juuri mitään tiedoitelleet. Ja niinpä ollaan tilanteessa, jossa tavalliset työntekijät käyvät jokseenkin kuumina, epätietoisuus ja pelko kukoistavat. Riidellään siitä, että mikä se TES nyt on ja miksi? Kun tietoa ei ole.

Tuo TES-jupakkakin johtuu myös yhdestä alan kummallisista piirteistä: turvatarkastaja-toiminta ei ole vartiointityötä, vaikka osa toimijoista on tähän yrittänyt ahkerasti saada muutosta aikaiseksi. Koska turvatarkastustoiminta kuitenkin on (tähän asti) ollut vartiointiliikkeiden alaista työtä, on "turvareille" maksettu alan TES:in mukaista palkkaa. Sitten tuli uusi toimija, joka huomasi (mahdollisesti, koska edelleenkään ei tiedetä, että mikä se käyttöönotettu TES on), että "hei, eihän tämä ole vartiointityötä" ja läväytti pöytään uuden, halvemman työehtosopimuksen. Ja loppu on historiaa.

Ja uutisiinkin tilanne on päätynyt jo useasti: Uusi-Suomi, Iltalehti ja Yle

Ei kommentteja: