Vantaan kaupunki luopui nyt sitten yhteistyösopimuksestaan Blue Service Companyn kanssa. Fazeriin kytköksissä oleva kiinteistöalan yritys oli ulkoistettu tuottamaan Vantaan kaupungille siivous- ja ruokapalvelut kouluihin ja päiväkoteihin.
Ulkoistamisella haetaan tietysti tehokkuutta ja säästöjä, kuinkas muuten. Ja tulosta onkin syntynyt: Vantaan kaupunki irtisanoi sopimuksen, kun julkisuuteen nousi tieto, että erään päiväkodin lakanoita ei oltu vaihdettu kahteen kuukauteen. Muussakin siivouksessa on ollut jatkuvia ongelmia.
PAM-lehti kertoi jokin aika sitten millaista työskentely Blue Servicen riveissä on Mäntsälän kunnan toimeksiannossa: yritys valmistaa ruoat kunnan kouluihin ja valituksia on tullut mm. mauttomasta ruoasta. Se taas johtuu kunnasta ja palveluntuottajasta, jotka ovat päättäneet, että suolan määrä ei saa ruossa olla 0,5 -0,8 prosenttia korkeampi: se taas tarkoittaa että jo nakkisopan tekeminen on haastavaa, koska riittävän suolattomia nakkeja ei oikein ole olemassa.
Lisäksi yritys säästää Mäntsälässä työehtosopimusten avulla: työntekijöihin sovelletaan kiinteistöpalvelualan työehtosopimusta eikä matkailu-, ravintola- ja vapaa-ajanpalvelujen työehtosopimusta, joka on varsinaisesti tarkoitettu mm. suurkeittiötöihin. Kiinteistöpalvelualan tessin käyttöä yritys perustelee sillä, että osa sen työntekijöistä työskentelee myös siivoojina. Lisäksi kipan tessin mukaan työntekijälle ei tarvitse maksaa palkkaa ensimmäisestä sairaslomapäivästä kahden ensimmäiden työvuoden aikana, mikä on iso säästö yritykselle, jolla on paljon työntekijöitä.
Toki aika paljon vastuuta on myös palvelun tilaajalla. Mäntsälän kuntaa ei PAM:in jutun mukaan kiinnostanut tietää mitä työehtosopimusta Blue aikoo käyttää. Se ei myöskään vaatinut, että Bluen olisi otettava töihin entisen palveluntuottajan työntekijät vanhoina työntekijöinä. Niinpä Sodexon riveistä Bluelle siirtyneet - Mäntsälässä jo vuosikausia työskennelleet - työntekijät ovat virallisesti "uusia työntekijöitä", joiden lomapäivät ym. edut ovat nollautuneet. Peruskuvio siis, joka tuntuu Suomessa olevan nykyisin jo ihan tapana. Ja siinä vaiheessa kun vaihtoehtoja ei ole, työntekijän on otettava vastaan tämänkin kaltainen "puhallus".
Mäntsälässä Bluen tarjous oli huomattavasti halvempi kuin kilpailijoiden: se lupasi toimittaa tarvittavan palvelun 1,3 miljoonalla eurolla, kun toiseksi halvin Sodexo lupasi sen 1,6 miljoonalla ja kolmanneksi tullut ISS 1,7 miljoonalla.
Monesti tuntuu, että nuo "hyvät ja halvat" palvelut pystytään tarjoamaan vain uudenlaisilla "puhalluksilla": työntekijältä aletaan vaatia kohtuuttoman kovia työsuorituksia tai sellaisten töiden tekemistä, jotka eivät hänelle kuulu. Jälkimmäisestä ei luonnollisestikaan aiota myöskään maksaa mitään. Uloste iskee tuulettimeen siinä vaiheessa, kun työntekijät eivät työnantajan painostuksesta huolimatta suostu ylimääräiseen tai eivät yksinkertaisesti pysty.
Ja sitten sen halvan ja tehokkaan tuotoksia ihmetellään, kuten nyt Vantaalla. Kun ei olla siltä mammonan kumartamiselta vielä päästy siihen ajatukseen, että joskus ne yhteiset sopimukset ihan oikeasti suojelevat kaikkia: työntekijää, työnantaja ja asiakasta. Ja niiden rikkominen ja yritykset keksiä pyörä uudelleen saattavat oikeasti johtaa siihen, että jopa sitä iki-ihanaa mammonaa palaa turhuuden roviolla.
Ulkoistamisella haetaan tietysti tehokkuutta ja säästöjä, kuinkas muuten. Ja tulosta onkin syntynyt: Vantaan kaupunki irtisanoi sopimuksen, kun julkisuuteen nousi tieto, että erään päiväkodin lakanoita ei oltu vaihdettu kahteen kuukauteen. Muussakin siivouksessa on ollut jatkuvia ongelmia.
PAM-lehti kertoi jokin aika sitten millaista työskentely Blue Servicen riveissä on Mäntsälän kunnan toimeksiannossa: yritys valmistaa ruoat kunnan kouluihin ja valituksia on tullut mm. mauttomasta ruoasta. Se taas johtuu kunnasta ja palveluntuottajasta, jotka ovat päättäneet, että suolan määrä ei saa ruossa olla 0,5 -0,8 prosenttia korkeampi: se taas tarkoittaa että jo nakkisopan tekeminen on haastavaa, koska riittävän suolattomia nakkeja ei oikein ole olemassa.
Lisäksi yritys säästää Mäntsälässä työehtosopimusten avulla: työntekijöihin sovelletaan kiinteistöpalvelualan työehtosopimusta eikä matkailu-, ravintola- ja vapaa-ajanpalvelujen työehtosopimusta, joka on varsinaisesti tarkoitettu mm. suurkeittiötöihin. Kiinteistöpalvelualan tessin käyttöä yritys perustelee sillä, että osa sen työntekijöistä työskentelee myös siivoojina. Lisäksi kipan tessin mukaan työntekijälle ei tarvitse maksaa palkkaa ensimmäisestä sairaslomapäivästä kahden ensimmäiden työvuoden aikana, mikä on iso säästö yritykselle, jolla on paljon työntekijöitä.
Toki aika paljon vastuuta on myös palvelun tilaajalla. Mäntsälän kuntaa ei PAM:in jutun mukaan kiinnostanut tietää mitä työehtosopimusta Blue aikoo käyttää. Se ei myöskään vaatinut, että Bluen olisi otettava töihin entisen palveluntuottajan työntekijät vanhoina työntekijöinä. Niinpä Sodexon riveistä Bluelle siirtyneet - Mäntsälässä jo vuosikausia työskennelleet - työntekijät ovat virallisesti "uusia työntekijöitä", joiden lomapäivät ym. edut ovat nollautuneet. Peruskuvio siis, joka tuntuu Suomessa olevan nykyisin jo ihan tapana. Ja siinä vaiheessa kun vaihtoehtoja ei ole, työntekijän on otettava vastaan tämänkin kaltainen "puhallus".
Mäntsälässä Bluen tarjous oli huomattavasti halvempi kuin kilpailijoiden: se lupasi toimittaa tarvittavan palvelun 1,3 miljoonalla eurolla, kun toiseksi halvin Sodexo lupasi sen 1,6 miljoonalla ja kolmanneksi tullut ISS 1,7 miljoonalla.
Monesti tuntuu, että nuo "hyvät ja halvat" palvelut pystytään tarjoamaan vain uudenlaisilla "puhalluksilla": työntekijältä aletaan vaatia kohtuuttoman kovia työsuorituksia tai sellaisten töiden tekemistä, jotka eivät hänelle kuulu. Jälkimmäisestä ei luonnollisestikaan aiota myöskään maksaa mitään. Uloste iskee tuulettimeen siinä vaiheessa, kun työntekijät eivät työnantajan painostuksesta huolimatta suostu ylimääräiseen tai eivät yksinkertaisesti pysty.
Ja sitten sen halvan ja tehokkaan tuotoksia ihmetellään, kuten nyt Vantaalla. Kun ei olla siltä mammonan kumartamiselta vielä päästy siihen ajatukseen, että joskus ne yhteiset sopimukset ihan oikeasti suojelevat kaikkia: työntekijää, työnantaja ja asiakasta. Ja niiden rikkominen ja yritykset keksiä pyörä uudelleen saattavat oikeasti johtaa siihen, että jopa sitä iki-ihanaa mammonaa palaa turhuuden roviolla.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti